woensdag 14 januari 2015

Hoe meer je kijkt hoe meer je ziet

Een thema zoals Vensters prikkelt niet in eerste instantie mijn verbeelding. De afgelopen dagen bekijk en fotografeer ik allerlei vensters in mijn directe omgeving en het zet me wel aan het denken.

Zo heb ik kennelijk een voorliefde voor ‘bovenlichtjes’. Het woord alleen al vind ik fijn. In mijn beleving zijn dat de kleine raampjes in daken waar licht binnentreedt.

Ook vind ik het verrassend dat vensters tegenstellingen onthullen:
  • binnen - buiten
  • open - dicht
  • licht - donker
  • open - gesloten
En wat is een venster? Is het het glas zelf? Is het het frame/ het kozijn? Is het een opening in een wand? Anders?

Twee belangrijke begrippen die voor mij bij vensters horen zijn Licht en Zicht. Die houd ik even vast om verder mee te gaan.


In de tijd van raambelasting (echt waar hoe meer ramen hoe hoger de belasting die er betaald moest worden) werden er ramen dichtgemetseld.

Een zolderraampjes annex kledingkast.

Wat gebeurt er achter dit kleine raampje.

Een klein woninkje met 4 extra vensters voor meer licht.

Een venster met een toefje slagroom.

Weer zo'n fijn bovenlichtje.

Badkamerraampjes?

Het maakt in saaiheid niet zoveel uit of een flat rechtop staat of op z'n kant ligt.

De vensters blinken uit in eentonigheid.

De kinderboerderij heeft vrolijke tralies voor de vensters. Om buiten niet naar binnen te laten of om binnen niet naar buiten te laten ontsnappen?

Kinderboerderij, is dit een authenthiek stalraampje?

Deze gevel heeft ritme, swingt. De plaatsing van de vensters zorgt voor variatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen